Piwik: Alternativa Google Analytics

21. Listopad 2009 - 21:37

Piwik je opensourcová aplikace, sloužící ke statistice návštěvníků vašeho webu. Hlavním rozdílem oproti podstatně známější službě stejného zaměření Google Analytics je skutečnost, že v případě Piwiku se nejedná o službu, ale aplikaci běžící na PHP a MySQL. Tuto aplikaci tedy provozujete na vlastním serveru, kam si ji nainstalujete podobně jednoduchým způsobem jako např. redakční systém Drupal, WordPress nebo některé fotogalerie a řadu dalších známých aplikací.

Od léta používám pro sledování návštěvnosti webu obě tyto aplikace, a tak se Vám pokusím v následujících odstavcích méně známý Piwik představit a porovnat jej s jeho populárnější alternativou.

Spuštění služby

Prvním již zmíněným rozdílem je skutečnost, že Piwik provozujete na svém vlastním serveru (resp. webhostingu). To je jeho výhoda i nevýhoda zároveň. Výhoda spočívá v tom, že máte veškerá data pod kontrolou a nemusíte se obávat často diskutované moci Googlu nad obrovským množstvím shromažďovaných dat. Nevýhodou pak je nutnost si aplikaci stáhnout a nainstalovat. I když je instalace podobně snadná jako u již zmíněných redakčních systémů (pouze na mém webohstingu bylo třeba aktivovat PDO MySQL extension na požádání e-mailem, ale to byla minimální komplikace), u Google Analytics se stačí pouze zaregistrovat a služba je Vám hned k dispozici.

Další postup je v obou případech stejný. Jak Google Analytics tak Piwik umožňují sledování více webů. Pro každý je Vám vygenerován autorizační skript, který musíte vložit do sledovaných stránek.

Porovnání statistik

Oproti Google Analytics je Piwik méně komplexní. Neumožňuje například definování cílů a sledování konverzního poměru. Také sledování původu návštěvníků je méně podrobné, pouze na úrovni států a chybí efektní mapa jako u Google Analytics. Obecně lze říci, že statistiky Piwiku jsou méně podrobné, ale pro poskytnutí základního přehledu stačí.

Dozvíte se počty návštěv a unikátních návštěvníků, prohlížeče, operační systémy a rozlišení obrazovky, časy návštěv, odkazující stránky a další obvyklé údaje.

Co se týče počtu návštěv, Piwik jich někdy zachytí více (např. za říjen uvádí Google Analytics 153 návštěv a 86 jedinečných návštěvníků, zatímco Piwik 250 návštěv z toho 97 unikátních). Nelze ale jednoznačně usoudit, zda to znamená, že je Google Analytics méně spolehlivý, nebo jestli naopak lépe filtruje přístupy robotů na web.

Příjemnou vlastností Piwiku je možnost vygenerovat kódy pro vložení jednotlivých widgetů do webové stránky v podobě jakou můžete vidět níže. Statistiku tak můžete na svém webu prezentovat veřejně. Podobnou možnost jsem v Google Analytics hledal marně.

Bohužel toto je možné pouze pokud povolíte prohlížení Vašich statistik nepřihlášeným uživatelům a nelze to provést pro každý widget zvlášť, takže pokud to provedete, je Vaše statistika přístupná komukoli celá.

Závěr

Celkově lze říct, že Piwik je nenáročnou alternativou, poskytující základní přehled a k tomu jednu zajímavou možnost navíc. Pro ty, kteří chtějí mít komplexní přehled o dění na svém webu, se pak oba nástroje výborně doplňují.

Zatím nehodnoceno

 

by-nc-nd

 

Kategorie:

Odpovědět

Obsah tohoto pole je soukromý a nebude veřejně zobrazen.
  • Webové a e-mailové adresy jsou automaticky převedeny na odkazy.
  • Povolené HTML značky: <a> <em> <strong> <cite> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd>
  • Řádky a odstavce se zalomí automaticky.
  • Adds typographic refinements.

Více informací o možnostech formátování